Welkom Gast
Inloggen | Registreren | Uitloggen
Forum Index » Dampende informatie » Medicinaal gebruik van de verdamper
Medicinaal gebruik van de verdamper
Apr 03 2012, 21:39
Moderator
Medicinaal gebruik van Cannabis in de verdamper

Dit moet gezien worden als een vorm van fytotherapie, kruiden-geneeskunde. Het kan vooral palliatieve zorg, oftewel verlichting bieden. In veel gevallen verbetert het lichaamsbewustzijn van de patiënt door het gebruik van cannabis, waardoor hij of zij beter rekening kan houden met zijn klachten.

Werkzaam o.a. bij:
• Werkzaam bij pijnen. Het werkt niet als verdoving, maar kan een betere ontspanning geven in de pijn, zodat men er anders mee omgaat. Pijnen verdoven of uitschakelen kan gevaarlijk zijn omdat men dan te weinig rekening kan gaan houden met de oorzaak van de pijn. Pijn is een vorm van een waarschuwing.
• Het werkt spier-ontspannend, waardoor het hele lichaam beter ontspant. Bijvoorbeeld op de spiertjes in de luchtwegen waardoor de carapatiënt minder benauwd is. Of op de blaasspieren waardoor urine-incontinentie afneemt.
• De bloedcirculatie verbetert, waardoor een betere warmte huishouding ontstaat en een betere doorstroming.
• Spasmes verminderen, waardoor men beter slaapt. Het zijn vaak de spasmes, die komen als de patiënt 's avonds in bed ligt, die hem of haar wakker houden.
• Kankerpatiënten die een chemokuur ondergaan zijn vaak misselijk. Dit kan verminderen met cannabis, waardoor er weer meer eetlust komt en betere opbouw van het lichaam.
• Cannabis werkt geestelijk verruimend, waardoor de patiënt minder gefixeerd is op de ziekte en er meer ruimte voor ontspanning komt en men beter kan relativeren. Men kan meer genieten van de wereld om zich heen.
• Cannabis werkt sexueel stimulerend. Het helpt ter voorkoming van vroegtijdige zaadlozing en door de spierverslappende werking heft het erektieproblemen op.

Voorbeelden van patiënten

o Een man met zware pijnen, als gevolg van rugletsel, waardoor er een stalen constructie tussen de wervels is gezet en hij veel pijn heeft, omdat de constructie niet buigzaam is. Hij gebruikt 4 tot 5 Tramal per dag, terwijl maximaal 3 tijdelijk zijn toegestaan. Zijn huisarts schrikt van de dosis en verwijst hem door naar De Verdamper. Met het gebruik van cannabis in de verdamper heeft hij nieuw patroon gevonden: na het middageten even aan de verdamper en dan een uurtje ontspannen op de bank. Dit maakt dat hij beter de dag doorkomt en minder last heeft van de pijnen.
o Jonge vent van 45 jaar is MS-patiënt. Hij is zeer ernstig ziek. Gebruikt 7 gram marihuana per dag. Met cannabis vertelt hij: 'mijn benen voelen warmer, mijn blaasfunctie is beter, ik heb meer energie, meer eetlust en een beter algemeen functioneren'. Kortom hij heeft nog iets aan zijn leven, voor zolang het nog duurt, is de kwaliteit van zijn leven toegenomen. Hij belt regelmatig op om te vragen hoe het met de nieuwe verdamper gaat.
o Een dame van ruim 70 jaar oud is MS-patiënte. Zij beweegt zich voort in een electro-kar. Haar rugpijnen verbeteren met cannabis. Zij zegt van de verdamper dat ze er niet stoned van wordt terwijl dit met een gewone pijp, waarin de cannabis verbrandt, wel zo was.
o Een man met pensioen die gewerkt heeft met landbouw-bestrijdingsmiddelen in de research verteld dat hij last heeft van zenuwstoornissen. Hij kan het plotseling heel koud hebben als gevolg van een verstoorde warm-koud-beleving. Schopt onwillekeurig met zijn benen als gevolg van spanningen in de beenmusculatuur. Lijdt aan slapeloosheid en heeft een constante pieptoon in zijn hoofd. Het verloop is zeer grillig, er is geen regelmaat of voorgevoel ten opzichte van de aanvallen. Sinds deze man de verdamper gebruikt ervaart hij de aanvallen als minder extreem. De intensiteit van de aanvallen is verminderd. Hij voelt zijn lichaam beter waardoor hij de spanningen beter kan opvangen. Hij is op eigen initiatief begonnen met een methode waarbij hij door middel van sportbewegingen de spanningen in zijn spieren eerder kan ontladen. Hij slaapt beter en heeft minder last van de koude-aanvallen. Hij zegt rustiger te zijn geworden, vliegt 's morgens niet meteen uit bed. Hij hoort de pieptoon in zijn hoofd beter maar heeft er minder last van. Hij voelt zijn organen beter en ervaart dit als positief. Hij zegt de nylondraden te kunnen voelen van een oude operatiewond. Het lichaamsbewustzijn van deze man is verbeterd, waardoor hij beter in kan springen op zijn klachten. Dit verhoogde lichaamsbewustzijn is een vaker geziene eigenschap van de werking van cannabis.
o Een jonge moeder met eczeem. Zij zegt: "de vellen hingen erbij, zo erg was het". Interessant was dat ze beter kon transpireren door de cannabis. Voorheen was ze altijd benauwd bij inspanning en door de warmte van de zon. Dit en de eczeem verbetert gedurende 4 jaar al dramatisch met gebruik van cannabis . Ze rookte 2 joints per avond, maar werd zo duf van dat ze om half negen 's avonds al op bed lag. Sinds het gebruik van de verdamper is ze niet duf meer en kan ze de avond gezellig met haar man doorbrengen, terwijl haar eczeem nog steeds sterk verbetert.
o Een fysiotherapeut met clusterhoofdpijnen, die nu met de verdamper beter kan ontspannen tijdens de aanvallen en inmiddels patiënten naar ons doorstuurt.
o Doordat cannabis de spieren ontspant is het een goed middel om de verpleging van stramme of stijve patiënten te vergemakkelijken. De patiënt wordt soepeler en daardoor makkelijker te hanteren. Ook voor fysiotherapie geldt uiteraard dit voordeel.
o Terminale kankerpatiënten hoeven met de verdamper minder pijnstillers te gebruiken. Door het gebruik van zware pijnstillers kunnen zij vaak nog moeilijk helder denken en daardoor in de laatste levensfase nog weinig contact maken met de familie. Ook tegen de misselijkheid helpt het goed en verbetert het de kwaliteit van de laatste weken van hun leven.

Apr 13 2012, 16:02
dag mensen.. voor diegenen die bijvoorbeeld pijnstilling gebruiken in de vorm van morfinepreparaten (morfine, tramal, etc.) is het wellicht aan te raden, als de pijnstilling niet effektief genoeg is en er (te) veel medicijnenegenomen moeten worden, om daarbij te dampen. het is aangetoond dat cannabis (THC) het effect van morfine kan versterken... hierdoor is er minder van deze pijnstilling nodig voor eenzelfde effect.
ikzelf moet niet dampen/ blowen omdat ik ziek ben.. bij mij is het een oude gewoonte die niet is afgeleerd.. ik ben begonnen met jointjes (ik rookte toen ook nog). later ben ik gestopt met roken en ben ik puur in een pijpje gaan roken. sinds een paar jaar heb ik een vaporiser balletje.. gaat op zich goed, maar altijd weer het gevaar dat de temperatuur net te hoog oploopt en het spul toch verbrand (en dat is dan toch wel erg goor). ik rook derhalve nog eigenlijk altijd mn pijpje, met alle nedelen die daar aan kleven. inmiddels heb ik nu 24 uur (!) een verdamper de luxe van Evert... is ff een uitgave, maar moet zeggen dat dat ding me nu al bijzonder goed bevalt.. de rook (damp !) is zachter (alhoewel ik de tweede keer zuigen toch wel ff een behoorlijke hoestbui heb gekregen) en het effect is zo als bij het balletje (je wordt in wezen niet stoned, maar high), maar dan beter... veel beter. en aktief... ik dacht, ik damp even en ik ga rustig liggen.. ik had na het dampen toch meer de neiging iets te gaan doen (gelukkig heb ik dan altijd wel wat om me bezig te houden.

ik houd jullie op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen aangaande wiet en gezondheidszorg (zo zijn er aanwijzingen dat THC positief kan uitwerken op mensen met epilepsie.. maar daarentegen zijn er altijd weer beschrijvingen waar mensen juist meer gaan stuipen dan minder..)

gegroet.

pieter (arts in opleiding tot neuroloog (in duitsland, maar ik ben nederlander..))

Apr 14 2012, 21:04
Moderator
Hoi Pieter,
welkom op dit dampende forum, en goed om te horen dat de verdamper je bevalt!!!
Het is waar wat je verteld over de versterkende werking van cannabis op morfine en sommige andere opiaten en barbituraten.
Dit kan er voor zorgen dat mensen soms op de helft van een dosering morfine uitkomen.
Ook het eten van cannabis olie kan een uitkomst zijn voor mensen die niet willen of kunnen dampen/roken.

Ik ben zelf een leek op het gebied van neurologie, maar op dat vlak is het antwoord, op deze versterkende werking van cannabis op morfine, te vinden.
Hou ons op de hoogte!!

greetz Wizzy